ملک مهدوی(عجل الله تعالی فرجه)

میعادگاه مهدی باوران و مهدی یاوران

ملک مهدوی(عجل الله تعالی فرجه)

میعادگاه مهدی باوران و مهدی یاوران

رسول خدا صلی الله علیه و آله از دنیا رفت و دوران خلافت خلفای سه گانه بود که کم کم سنت های نبوی با توجیحات گوناگون دستخوش تغییر می شد.

دست بسته نماز خواندن با توجیه احترام بیشتر گزاردن به محضر حضرت حق، حذف «حی علی خیرالعمل» از اذان از ترس از بین رفتن روحیه جهاد در بین مجاهدان

و از جمله مهم ترین آنها که موضوع سخن ماست حرام کردن متعه ی حج و همچنین ندادن خمس غنائم به اهل بیت علیهم السلام و خواندن نماز تراویح است.

اما در هر صورت توقع می رفت با رسیدن امیرالمؤمنین علیه السلام به مسند حکومت این بدعت ها برداشته شود و سنت رسول خدا صلی الله علیه و آله احیا شود اما...

چه شد، آیا امیرالمؤمنین توانست انحرافات را جبران کند؟

جالب آنجاست که امیر المؤمنین در بعض موارد حتی اقدامی هم برای تغییر دادن سنت های غلط جا افتاده در جامعه انجام نداد.

برای مثال در مسأله ی خمس غنائم، سنت پیامبر صلی الله علیه و آله برآن بود که خمس را به 6سهم تقسیم می کردند و بنابر آیه ی شریفه خمس(آیه 41سوره مبارکه انفال) نیمی از این6سهم برای خدا و رسول و ذوی القربی و نیمی دیگر از آنِ یتیمان و مساکین و در راه ماندگان بود.

اما با رحلت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله، حکومت وقت سهم خدا و رسول و ذوی القربی را برای خود برداشت و چیزی از آن را به اهل بیت پیامبر علیهم السلام نداد.

با روی کار آمدن علی علیه السلام اوضاع تقسیم غنائم تغییری نکرد.

محمد ابن اسحاق می گوید از امام باقر علیه السلام سوال کردم:

وقتی علی علیه السلام ولایت امری این مردم را پذیرفت، درباره ی سهم ذوی القربی چه کرد؟

امام جواب دادند: علی علیه السلام روش ابوبکر و عمر را ادامه داد.

راوی سوالی را مطرح می کند که شاید اگر ما هم بودیم همین سوال را طرح می کردیم:

چه چیز مانع او شد که سنت رسول خدا را عمل نکند؟

امام علیه السلام جواب عجیبی می دهند:

خوش نداشت او را مخالف ابوبکر و عمر بخوانند.

گاهی آنقدر فضای حاکم بر جامعه سنگین می شود و اعتقادات درست یا نادرست مردم بر عقلشان چیره می گردد که امام جامعه حتی توانایی سخن گفتن در مورد آن را از دست می دهد، به جرم اینکه اگر حرفی بزند افکار عمومی او را متهم خواهند کرد که ...

گاهی هم مثل قضیه نماز تراویح مخالفت می شود اما وقتی افکار عمومی با امام جامعه همراهی نمی کنند، امام مجبور به عقب نشینی می گردد.

شیخ طوسی در تهذیب، جلد3صفحه 70،حدیث227 از قول امام صادق علیه السلام نقل می کند:

 لمّا قدم امیرالمؤمنین(علیه السلام) الکوفة أمرالحسن بن علیّ(علیه السلام) أن ینادی فی الناس: «لاصلاة فی شهر رمضان فی المساجد جماعة»، فنادى فی الناس الحسن بن علیّ بما أمره به أمیرالمؤمنین فلمّا سمع الناس مقالة الحسن بن علیّ صاحوا: واعمراه، واعمراه. فلمّا رجع الحسن إلى أمیرالمؤمنین قال له: ماهذا الصوت؟ فقال: یا أمیرالمؤمنین: الناس یصیحون: واعمراه، واعمراه، فقال أمیرالمؤمنین: قل لهم: صلّوا.

امیرالمومنین علیه السلام به امام حسن علیه السلام فرمود برود و اعلام کند که نماز تراویح (یک نوع نماز مستحبی که به دستور خلیفه دوم در ماه رمضان به صورت جماعت خوانده می شد) بدعت است و نباید خوانده شود.

همین که سخن امیرالمومنین علیه السلام به گوش مردم رسید، فریاد زدند:

ای وای، اسلام را عوض کردند! سنت عمر را تغییر دادند!

وقتی امام علی علیه السلام دید که افکار عمومی با او همراه نیست سخن خود را پس گرفت و فرمود: بخوانید!

یا به بیان بهتر آنقدر بخوانید تا جانتان درآید.

اما در مورد متعه ی حج که خلیفه ی دوم آن را حرام اعلام کرده بود، قضیه به صورت دیگری رقم خورد. . (جهت مطالعه بیشتر مراجعه شود به کتاب معالم المدرستین علامه عسکری)

امام علی علیه السلام متعه ی حج را حلال اعلام کرد و مشکلی هم پیش نیامد زیرا عمده ی مسلمانان همراه و همسوی او بودند.

در همین بررسی مختصر به این نکته ی بسیار مهم دست میابیم که اگر امام جامعه، امیرالمومنین علی علیه السلام هم باشد، به شرطی می تواند حرف حق خود را به کرسی بنشاند که افکار عمومی جامعه با او همراهی کند وگرنه یا اصلا آن را مطرح نمی کند(مثل قضیه خمس) یا وقتی با عدم همراهی افکارعمومی جامعه مواجه شود(مثل قضیه نماز تراویح) دست از سخن حق خود بر می دارد تا خود مردم بفهمند راه را اشتباه رفته اند.

اینگونه است حال حاکم جامعه اسلامی نه آنطور که بعضی متعصبان خشک مغز تنبل فکر می کنند اگر سخنی برحق باشد امام جامعه در هر حال آن را بیان خواهد کرد و به هر قیمتی پای آن خواهد ایستاد و آنها احیانا وظیفه خاصی ندارند جز شعار دادن، بلکه حاکم اسلامی رشد فکری مردم را با اهمیت تر از آن می داند که بخواهد سخن هرچند به حق خود را به مردم دیکته کند، حال آنکه آنقدر صبر می کند تا مردم او را همراهی کنند و تنها در صورتی وارد صحنه ی عمل خواهد شد که ببیند، مصالح اصلی جامعه مسلمین به خطر افتاده و چاره ای جز جلوگیری از خطاها به صورت عملی نیست.

اینگونه است که امام خامنه ای در ابتدای روی کار آمدن دولت یازدهم در مورد مذاکر با آمریکا اینچنین سخن می گوید:

با عقب‌نشینی، با تعلیق غنی‌سازی، با عقب افتادن کار، با تعطیل کردن بسیاری از کارها مشکل حل نمیشود؛ طرف مقابل دنبال مطلب دیگری است... البتّه بنده همچنان که گفتم خوشبین نیستم؛ من فکر نمیکنم [از] این مذاکرات آن نتیجه‌ای را که ملّت ایران انتظار دارد، به‌دست بیاید... ملّت باید بیدار باشد، بداند چه اتّفاقی دارد می‌افتد [تا] بعضی از تبلیغاتچی‌های مواجب‌بگیر دشمن و بعضی از تبلیغاتچی‌های بی‌مزدومواجب از روی ساده‌لوحی  نتوانند افکار عمومی را گمراه کند(12/8/92)

اما وقتی می بیند افکار عمومی به خاطر قدم زدن وزیر امور خارجه حکومت اسلامی با همتای شیطان خود، ذوق می کند و بسیجیان جان برکفش هیچ غلط خاصی انجام نمی دهند و ترجیح می دهند به جای دفاع از حسین زنده برای حسین شهید هیئت بگیرند و برای حال کردن بیشتر نفسشان، بر مظلومیت حسین شهید سینه بزنند  ولی حسین زنده مظلوم را تنها بگذارند و سخنانش را به هیچ نپندارند زیرا مردم ترجیح می دهند بر امام کشته بگریند تا امام زنده را اطاعت کنند، زیرا دومی سخت است ولی اولی حال می دهد.

اینجاست که امام خامنه ای می فرماید:

مذاکره کنند،تا هر وقت می خواهند مذاکره کنند. من معتقدم باید دل را به نقطههاى امیدبخش حقیقى سپرد، نه به نقطههاى خیالى!!!!

این جمله، معادل همان جمله امیرالمومنین علیه السلام است که فرمود: بروید بخوانید، آنقدر نماز تراویح بخوانید تا جانتان درآید.

بروید مذاکره کنید؛ آنقدر مذاکره کنید تا ...

ولی من به مذاکرات خوشبین نیستم...

اینچنین است که تهران همان کوفه می شود...

وقتی می توانیم بگوییم ما اهل کوفه نیستیم که افکار عمومی را به سمتی هدایت کنیم که ولیّ جامعه بتواند حرفش را بزند.

منبع روایات تاریخی: جلد دوم معالم المدرستین،جلد2،صفحات229،265،307

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۱۲/۱۴
میلاد موحدیان

نظرات (۱)

سلام
بسیار عالی

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی