ملک مهدوی(عجل الله تعالی فرجه)

میعادگاه مهدی باوران و مهدی یاوران

ملک مهدوی(عجل الله تعالی فرجه)

میعادگاه مهدی باوران و مهدی یاوران

فرهنگ رفاه زدگی و رفاه زدگی فرهنگی

دو آسیب احتمالی برای دانشجوی امام صادقی

 

فرهنگ رفاه زدگی را همه به خوبی می فهمند، یعنی غلبه ی روحیه خور و خواب و خشم و شهوت بر روحیه تلاش و کوشش و جهاد و خستگی ناپذیری.

رفاه زدگی نتیجه ی دنیاطلبی است و اینکه انسان تمام هم و غمش را در همه امور، کسب دنیای بهتر و بیشتر قرار دهد.

اگر کسی می خواهد بداند که اینگونه هست یا نه، باید ببیند که معیار انتخاب هایش در فرصت های گوناگونی که در ایام دانشجویی پیش رویش قرار می گیرد، چیست؟

معیار انتخاب، طلب دنیاست یا رضای الهی و پر واضح است که تحصیل رضای الهی در گرو انجام تکلیف و وظیفه ایست که دانشجوی امام صادقی بر عهده دارد و حال ممکن است گاهی انجام تکلیف با کسب دنیا تعارضی هم نداشته باشد اما هدف انجام وظیفه بوده نه کسب دنیا و در بعضی موارد هم تعارض دارد که صد البته انتخاب را سخت می کند!

چند مثال بزنیم تا بحث روشن تر شود؛ مثلا باید ببینیم که در انتخاب رشته، شغل، کار فرهنگی، نوشتن یادداشت رسانه ای و... معیار انتخاب ما چیست؟

اینکه کدام رشته درسی موقعیت اجتماعی بیشتری به ما می دهد یا اینکه کدام فرصت بندگی بیشتری را فراهم می کند؟

اینکه کدام شغل، درآمد بیشتری دارد یا اینکه کدام برحسب استعداد ما و نیاز جامعه و حکومت اسلامی، وظیفه و تکلیف الهی بر گردن ماست؟

اینکه کدام کار فرهنگی، اسم و رسم بیشتری دارد و برای آینده کاری هم مناسب تر است یا اینکه کدام کار فرهنگی مخلصانه تر و مؤثرتر و بنیادی تر است، هرچند شاید اسم و رسمی هم نداشته باشد و سابقه اجرایی هم برای من حساب نشود.

اینکه کدام سایت و مجموعه و اندیشکده و مؤسسه یا هرجایی که من در آن کار میکنم، به اهداف انقلاب نزدیک تر است یا اینکه کدام به ازای ساعات کار، پول بیشتری می دهد، هرچند در جهت خلاف اهداف جبهه حزب الله هم عمل کند!

معیار انتخاب من در این دو راهی ها کدام است؟!

و فراموش نمی کنیم که البته باب توجیه همیشه بر روی امام صادقی ها باز است...

این از فرهنگ رفاه زدگی که شاید از آن غافل باشیم اما همه آن را به خوبی می فهمیم.

اما رفاه زدگی فرهنگی دیگر چیست؟

با یک مثال شروع کنم؛

فردی را در نظر بگیرید که هر روز بر سر یک سفره ی رنگین با انواع و اقسام غذاهای لذیذ می نشیند و چند صبایی از این وضعیت لذت می برد اما پس از مدتی کلافه و سرگردان و خسته شده و نگاهش که به این سفره می افتد، حالش به هم می خورد.

و این همه در حالی است که انسانهایی بیرون این محیط هستند که به یک قرص نان این سفره محتاجند اما کسی حاضر نیست که یک لقمه نان از این سفره برداشته و به دیگران بدهد.

جالب تر اینکه بانیان این سفره به جای اینکه بخشی از غذاها را به گرسنگان بیرونی بدهند، دائم در پی آنند که داخلی هایی را که از این غذاهای تکراری دل زده شده اند، با تزئینات و ابتکارت جدید، دوباره به سفره متمایل و جذب کنند.

آنها اصلا این کار را وظیفه ی خود می دانند(جذب نیرو) و در آن نهایت ابتکار و خلاقیت را به کار می گیرند ولی انگار فراموش کرده اند که در چند قدمی آنها آدم های به مراتب محتاج تری وجود دارند که به آنها هیچ توجهی نمی شود.

در این مثال، سفره ی رنگین همان کارهای فرهنگی است که در دانشگاه امام صادق انجام می شود. همه مجموعه ها در پی آنند که محصول متنوع تری را ارائه دهند تا دانشجویانی که دیگر حالشان از جلسه و همایش و نشست و تحلیل و تمجید و نقد و سفر و... به هم می خورد باز جذب این سفره ی رنگین بمانند، اما آدم عاقلی پیدا نمیشود که بگوید آقا!!! در دانشگاه های دیگر، در همین چند قدمی شما در شهرک غرب مدارس و دانشگاه ها و مساجدی پیدا می شود که در آنجا انسانهایی زیست می کنند که سوره ی یس را yes  تلفظ می کنند.

برای خاطر خدا هم که شده، اینقدر برای هم کار فرهنگی نکنید. خسته شدیم از بس روی ما کار فرهنگی انجام دادید، دیگر از این سفره رنگین حالمان به هم می خورد. یک تکه از این نان را به گرسنگان بیرونی برسانید، به خدا ثوابش بیشتر است...

و این همان رفاه زدگی فرهنگی است که یک عده ای از حجم بالای کارفرهنگی پیرامون خودشان، حتی حاضر نیستند تبلیغات روی دیوارهای دانشگاه را اصلا دیگر نگاه کنند و بی تفاوت از کنار همه ی حوادث پیرامونی خود می گذرند و عده ای دیگر که دغدغه های انقلاب اسلامی دارد خفه شان می کند، هواسشان نیست یا شاید دلشان نمی خواهد که هواسشان باشد که عده ای در بیرون همین محیط، الفبای فرهنگ اسلامی و معنویت را نمی دانند...

برای همه شان آرزوی توفیق دارم

به قول حاج سعید قاسمی؛ التماس دعا

 

 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۱۱/۱۷
میلاد موحدیان

نظرات (۴)

۱۷ بهمن ۹۴ ، ۱۰:۰۰ مهندس رضا عباسی

با عرض سلام و احترام

مطالب  وبلاگتان بسیار عالی و مورد پسند بود.گروه مدرسین پایتخت کلیه ی سوالات امتحانی مدارس،کنکور،دانشگاه های دولتی و آزاد را به صورت رایگان برای دانلود شما قرار داده و توسط متخصصین فعال کارشناسی ارشد و دکترا از دانشگاه های برتر کشور در تمام ساعات شبانه روز آماده خدمت رسانی به شما عزیزان می باشند.در ضمن باعث افتخار ماست که   لینک سایت گروه مدرسین پایتخت را در وبلاگتان ببینیم.

با سپاس فراوان

گروه مدرسین پایتخت

۱۷ بهمن ۹۴ ، ۱۷:۵۶ آرش مقصودی
سلام 
آسیب شناسی خوبی بود
مطالبتان مثل همیشه عالی وپرمغز است.ممنون
ولی حیف که در دانشگاه های ما هم تبعیض است،من الان ارزوم شده در دانشگاه یک همایش یا یک سخنران خوب بیاد ولی حیف که به ما در دانشگاه های معمولی بهانمیدن،خیلی وقتها شده به خودم میگم درس و هزینه های سنگین دانشگاه و کتابها و رفت وامد ول کنم بچسبم به کار ولی به ایندم که فکر میکنم که نباید یه شخص معمولی باشم  مجبورم میکنه درس بخونم یاحق

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی