ملک مهدوی(عجل الله تعالی فرجه)

میعادگاه مهدی باوران و مهدی یاوران

ملک مهدوی(عجل الله تعالی فرجه)

میعادگاه مهدی باوران و مهدی یاوران

می خواهی نماز بخوانی، می گویند بگو: قربه الی الله

می خواهی غسل کنی می گویند اول نیت کن: قربه الی الله

حتی در گام بالاتر

اگر می خواهی همه ی اعمالت عبادت محسوب شوند در همه ی کارهایت نیت تقرب به خدا داشته باش.

و قطعا مهم ترین اثر اعتکاف هم، نزدیک شدن به ذات مقدس اله است.

ام حقیقتا قرب یعنی چه؟

و سؤال مهمتر اینکه قرب چه نتیجه ی عملی در دنیا خواهد داشت؟

برای جواب دادن به این دو سوال از این قسمت رجز حضرت علمدار استفاده می کنیم:

هذا حسین شارب المنون


درباره ی حرکت حضرت اباالفضل العباس علیه السلام برای آوردن آب،دو نوع نقل تاریخی وجود دارد.

بنا بر نقل شیخ مفید، امام حسین و حضرت عباس علیهما السلام با هم به میدان رفتند ولی در بین راه دشمن بین دو برادر جدایی انداخت و حضرت سقا تنها به شریعه فرات رسید.

و بنابر نقل ابن شهر آشوب حضرت عباس علیه السلام از ابتدا به تنهایی به سمت شریعه حرکت کرد.

هر دو نقل تأیید می کند که حضرت عباس علیه السلام در هنگامی که رجز می خوانده از لحاظ بعد مکانی از امام دور بوده است.

اما  می فرماید:

هذا حسین!

هذا در لسان عرب برای اشاره به نزدیک استفاده می شود،درحالی که حسین علیه السلام از برادرش عباس علیه السلام دور است.

پس چرا می فرماید هذا؟!

قرب

باید قدری در کنار کلمه ی قرب توقف کنیم

استاد بزرگ شهید مرتضی مطهری رحمه الله در کتاب آزادی معنوی بحث مفصلی در این باره دارند که برای روشن شدن بحث به آن اشاره می کنیم.

انواع قرب

قرب مجازی

نزدیکی شخص، از لحاظ اعتبار و اعتماد معنوی اوست. فرض کنید می خواهید با فردی که دارای مقام بالایی است دیدار کنید. می گویند برو به فلانی بگو چون او به آن رئیس و فرد بزرگ نزدیک است یعنی نزد او دارای اعتبار و آبروست. او کارت را راه می اندازد.

این می شود قرب مجازی

قرب حقیقی مادی

وقتی از تهران به قم حرکت می کنیم فاصله ی ما از تهران زیاد و به قم از لحاظ مسافت نزدیک می شویم. نزدیک شدن ما به قم یک قرب حقیقی مادی است.

قرب حقیقی معنوی

نزدیک شدن به خداوند حقیقی است اما از نوع معنوی آن. زیرا نزدیک شدن مکانی در قرب به خدا معنایی ندارد.

خدا کمال مطلق است، قدرت مطلق است، زیبایی مطلق و ...

هر چه انسان در این مراتب کمال جلو می رود، هر قدر بر علم، عمل و ایمانش افزوده می شود به این کانون علم و قدرت و زیبایی حقیقتا نزدیک می شود و گام های خلیفه الله شدن را بر می دارد و نزدیکی او به ذات مقدس احدیت بیشتر و بیشتر می شود.

پس عباس علیه السلام یک نوع احساس نزدیک بودن به امامش را دارد که از کلمه ی «هذا» استفاده می کند.

اما کدام قرب؟!

بله درست است .

قرب حقیقی معنوی

یعنی از لحاظ صفات کمالیه به امامش نزدیک است.

یعنی مثل سلمان که جا پای جای امیرالمؤمنین علیه السلام می گذاشت عباس علیه السلام نیز قدم به قدم خودش را به امامش نزدیک کرده است.

خصایص و صفات امامش را در خود متجلی کرده است.

رنگ و بوی امام گرفته است.

شیعه باید از امام نشانه ای داشته باشد .

اصلا شیعه ی واقعی یعنی عباس علیه السلام

او که امامش را حاضر و ناظر بر خود می دید،چون به این آیه از قرآن اعتقاد داشت که:

اعملوا فسیری الله عملکم و رسوله و المومنین

هر کار دوست دارید بکنید اما یادتان باشد که خدا و رسول و مؤمنان(ائمه اطهار علیهم السلام) شما را  در هر حال نظاره می کنند.

اگر بدانیم همه ی اعمال ما فیلم برداری می شود و همه ی دوست و رفیق و آشنا آن را می بینند چقدر حواسمان را جمع می کنیم.

حال اگر یقین داشته باشیم که امام زمانمان بر اعمال ما ناظر است چگونه شایسته است عمل کنیم؟؟؟

معنای قرب را که دانستیم.

اما نتیجه ی عملی قرب در همین دنیا چیست؟

 اینکه فرد خود را در محضر خدا و ولی خدا می بیند.

و چه زیبا فرمود پیر عارف ما که:

عالم محضر خداست در محضر خدا گناه نکنید
موافقین ۳ مخالفین ۰ ۹۳/۰۲/۲۴
میلاد موحدیان

نظرات (۳)

۲۶ ارديبهشت ۹۳ ، ۰۹:۲۷ گمنام رحمت آبادی

در هر چه بنگرم تو پدیدار بوده ای           ای نانموده رخ تو چه بسیار بوده ای

بار خدایا کور است دیده ای که تورا بر خود شاهد و مراقب نمی نگرد!چقدر موجبات نزدیکی تو به من بسیار است و چقدر زشتی ها و غفلتها مرا از تو به دور افکنده است.

یار بــــــی پــرده از در و دیـــوار        در تجلی است یا اولی الابصــار

گر ز ظلمت خــود رهــی ، بینـــی        همه عـــــــالم مشارق الانـــوار

چشــم بگشا به گلستان و ببیــن       جـلوه آب صـــاف در گل و خـــار

پـــــــا بــه راه طلب نـه از ره عشـق        بــهر ایــن راه توشه ای بــــردار

یـــــــــار گــــو بـــــالــغدوٌ و الاصـــال        یــــــار جــو بــــالعشی و الابکار

هاتف اربــــــاب معرفت کـه گـــهی        مست خوانندشان و گه هشیار

از مـــــی و بـــزم و ساقی و مطـرب        وز مـــغ و دیـــر و شــاهد و زنـار

قصد ایشـــــان نهفته اسراری است       کـــه بــه ایــما گــاه کنند اظــهار

پـــــــی بــری گـر بـه رازشان دانــی        که همین است ســر آن اســرار

که یکی هست و هیچ نیست جز او         وحــــــده لا الــــــه الا هـــــــــو

ممنون استفاده بردم.................

۳۰ ارديبهشت ۹۳ ، ۰۵:۱۱ پایگاه مقاومت شهیدهاشمی نژاد یزد
سلام*
آقا میلاد*
صوت مراسم بی تفاوت ها نیآیند*
بارگذاری شد:http://www.yazdansar.ir/
التماس دعا*
ما تا آخرایستاده ایم....
هیئت انصارحزب الله یزد
محفل بسیجیان و فداییان امام خامنه ای یزد
پاسخ:
سلام حاجی
دستتون درد نکنه
التماس دعا
خدا قوت حاجی

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی